هواپیمایی قشم؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی قشم یکی از ایرلاین‌‌های ایرانی است که فعالیت خود را در حدود ۲۴ سال قبل با پروازهای داخلی آغاز کرده و تا به امروز توانسته است پروازهای خود را در مسیرهای داخلی و خارجی توسعه دهد.

هواپیمایی قشم؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

شرکت هواپیمایی قشم یکی از جوان‌ترین ایرلاین‌های داخلی است که قطب اصلی آن در جزیره قشم قرار دارد و پروازهای آن به صورت عادی و چارتر در مسیرهای داخلی و خارجی انجام می‌شوند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از قشم ایر یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، با کمک کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

در سال ۱۳۷۲، شرکت هواپیمایی قشم با نام فراز قشم پروازهای خود را با دو هواپیمای اجاره‌ای فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۱۳۷۹ توانست تعداد هواپیماهای خود را با انعقاد قرارداد اجاره به هفت فروند افزایش دهد. هواپیمایی قشم با استفاده از این هواپیماهای پهن‌پیکر پروازهای خود را در مسیرهای تهران – قشم، تهران – دبی و دیگر مسیرها انجام داد تا اینکه در سال ۱۳۸۵ مالکان شرکت تصمیم به واگذاری آن گرفتند.

سرانجام، در سال ۱۳۸۸ شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم مالکیت این هواپیمایی را به دست آورد و با افزایش ناوگان پروازی در مراسمی با نام «هواپیمایی قشم» و تغییر کد سه حرفی ایکائو از IRQ (فراز قشم) به QSM (قشم ایر) فعالیت خود را با شعار «ابرها را فرش راهتان خواهیم کرد» رسما آغاز کرد. در سال ۱۳۹۳ مالکیت این شرکت به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
مقصدهای پروزای هواپیمایی قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم تا کنون به ۲۱ مقصد بین المللی و ۱۹ مقصد داخلی پرواز داشته است.

در هواپیمایی قشم ایر وزن بار مجاز رایگان برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم است.
قطب‌های اصلی هواپیمایی قشم

قطب اصلی: فرودگاه بین المللی امام خمینی، فرودگاه بین المللی مهرآباد و فرودگاه دیرستان قشم
قطب دوم: فرودگاه بین المللی کیش
شهرهای کانونی: اصفهان، جزیره کیش، تهران، شیراز و دبی

ناوگان هواپیمایی قشم ایر

در ۲۱ فروردین ۱۳۹۴، هواپیمای یک فروند ایرباس A300-600 مسیر استانبول – تهران این شرکت در هنگام برخاستن از فرودگاه آتاتورک دچار حادثه انفجار در موتور سمت راست خود شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.
در ۳ تیر ۱۳۹۴، در پرواز مسیر ارومیه – تهران قبل از پرواز در ابتدای باند پرواز خلبان به علت مشاهده دود در کابین درخواست بازگشت به پارکینگ می‌کند. پس از هدایت هواپیما به پارکینگ، مسافران این پرواز تخلیه می‌شوند.
در ۳۰ فروردین ۱۳۹۵، پرواز مسیر تهران – نجف هنگام نشستن در فرودگاه نجف به علت نقص فنی در لاستیک و عدم امکان فرود روبرو شد و به تهران بازگشت.
در ۹ مهر ۱۳۹۵، پرواز مسیر قشم – مشهد بلافاصله پس از تیک آف دچار نقص فنی شد و خلبان هواپیما برای کاهش حوادث احتمالی و کم کردن سوخت خود مجبور شد حدود یک ساعت بر آسمان قشم پرواز کند و سرانجام در فرودگاه قشم فرود اضطراری کرد و چند تن از مسافران بدحال به اورژانس منتقل شدند.

 

منبع : کجارو